Almasa med elever i årskurs 1 på stranden och Sofia med årskurs 3 i klassrummet.

Det var i augusti 2016 som vi satte oss på planet från Stockholm för att genomföra vår tredje VFU i den svenska skolan på Teneriffa. Det var vår femte termin på grundlärarprogrammet F-3 och vi skulle nu vara bosatta under en längre period på ön. Skolan låg bara fem minuter från vår lägenhet.

Liten familjär skola

Svenska Skolan på Teneriffa ligger i Los Cristianos på den södra delen av ön. Det är 30 meter till stranden som används som idrottsplats, bland annat har de yoga där flera morgnar i veckan. Skolan startades 2002 och är godkänd av Skolverket i Sverige. Undervisningen sker på svenska och utgår från den svenska läroplanen, vilket ger eleverna bra förutsättningar vare sig de ska stanna på skolan under en kortare eller en längre period. Skolan är väldigt familjär och det gick cirka 70 elever där när vi praktiserade.

Arbetsmetoden Storyline

Storyline är en arbetsmetod där undervisningen utgår från en berättelse. Arbetssättet är centralt i svenska skolan på Teneriffa, främst i SO-ämnena, men det var ett helt nytt område för oss som vi inte kommit i kontakt förut under vår utbildning. Vi lärde oss mycket av denna metod som vi båda tar med oss i vårt yrke. Alla ämnen integreras med hjälp av det här arbetssättet, så trots att Almasa praktiserade i årskurs 1 och Sofia i årskurs 3 samarbetade klasserna med varandra via Storyline.

Forntiden genom Storyline.
 

Vi bodde precis vid stranden och trivdes enormt på den fantastiska ön med det behagliga klimatet och den underbara skolan. Vi träffade människor som lämnat avtryck i oss både som individer och som framtida lärare. Det var otroligt lärorikt för oss och vi är evigt tacksamma att vi fick denna möjlighet som berikade oss på så många plan.

En del av teamet

Vi var båda vana vid stora skolor och utspridd personal, så det var en stor omväxling för oss att praktisera på en liten skola där alla jobbar så tätt ihop. Ett bra team fick en ny innebörd för oss efter tiden på den här skolan. Alla pedagoger samarbetade för en likvärdig undervisning där de inkluderade oss och våra idéer. Vi blev en del av teamet och det var en otrolig upplevelse som vi aldrig kommer att glömma. Våra handledare vägledde oss från första dagen till den sista och de fanns där för oss även utanför skolan. Rektorn var till stor hjälp när vi letade lägenhet innan vi anlände till Teneriffa och han bidrog också till att vi trivdes så bra på skolan och ön.

Klasserna är små med få elever och många stannar bara där under en kortare period, men vi fick ändå bra kontakt med alla elever och det var svårt att ta farväl. Tillsammans med våra handledare höll rektorn ett jättefint tal till oss under vår sista dag på skolan. De märkte att det var svårt för oss att säga hejdå så de sa några ord som har fastnat hos oss båda: Vi säger inte farväl, på återseende.

Fantastiska platser

Vulkanen Teide.

Under våra lediga helger hade vi möjlighet att utforska Teneriffa:

  • Vi besökte vackra Masca, en liten apelsinby som byggdes av Teneriffas urinvånare guancherna.
  • Playa de Las Teresitas är en av de mest kända stränderna på Kanarieöarna. Den är otroligt vacker.
  • Teide är Spaniens högsta berg med sina 3718 meter. Det är en vulkan som lockar många turister.

Blogg om skolan

Sofia och Almasa i Masca.

Om du är intresserad av Svenska Skolan på Teneriffa så har de både en webbplats med information och en blogg som de uppdaterar flitigt:

Avslutningsvis vill vi tacka den internationella koordinatorn vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet, Suk-hi Cho, som hjälpte oss att förverkliga denna resa.