Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
"När barns krigslekar inte tillåts, eller ignoreras, riskerar de att distanseras från undervisning och gemenskap. Barnen går också miste om möjligheter att utvecklas."
Kristin Westerholms studie handlar om lärares erfarenheter av att identifiera elevers tidiga taluppfattning, och att sedan ge dem stöd i den ordinarie matematikundervisningen.
Kristin Westerholms studie handlar om lärares erfarenheter av att identifiera elevers tidiga taluppfattning, och att sedan ge dem stöd i den ordinarie matematikundervisningen.
I forskningsgruppens seminarier diskuterar vi frågor inom de samhällsorienterande ämnenas didaktik på temat demokrati och medborgarskap, i vid bemärelse. Alla intresserade är välkomna att delta.
I forskningsgruppens seminarier diskuterar vi frågor inom de samhällsorienterande ämnenas didaktik på temat demokrati och medborgarskap, i vid bemärelse. Alla intresserade är välkomna att delta.
Joakim Wendell, historielärare och FD i historiedidaktik, presenterar centrala resultat från Skolforskningsinstitutets systematiska översikt om historisk förståelse, som gavs ut 2023.
Joakim Wendell, historielärare och FD i historiedidaktik, presenterar centrala resultat från Skolforskningsinstitutets systematiska översikt om historisk förståelse, som gavs ut 2023.