Forskarskolan pågick fram till februari 2011.
Forskarskolan genomfördes som ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet och Södertörns högskola med Göteborgs universitet som värduniversitet. Den var tvärvetenskaplig och syftade till att utveckla skolans och lärarnas ämnesmässiga och ämnesdidaktiska kunskapsbas i frågor kring språkets roll för lärande i mångfaldsperspektiv.
Studier inom forskarskolan ledde fram till licentiatexamen och följande uppsatser skrevs vid Institutionen för språkdidaktik:
- Undervisning på engelska i den svenska gymnasieskolan - ett experiment med potential?: En studie av tre elevgruppers engelska texter i två register
(Edlund, Anders 2011) - Rätt betyg för vem?: Betygsättning som institutionaliserad praktik
(Mickwitz, Larissa 2011) - "Dom som hade bra betyg behandlade dom som kungligheter, vi andra typ sket dom i": En samtalsanalytiskt orienterad narrativ analys av IV-elevers berättelser.
(Vretlund, Carina 2011)