Gashawa och Karin går Grundlärarprogrammet F-3 och gjorde sin andra VFU-period i London.
Gashawa och Karin går Grundlärarprogrammet F-3 och gjorde sin andra VFU-period i London.

Att ta vara på chansen att få åka ut och praktisera på en svensk utlandsskola såg vi som ett tillfälle till att berika vår lärarutbildning. Skälet till att vi valde att förlägga vår andra VFU-period vid Svenska skolan i London var att vi tilltalades av det internationella pedagogiska arbetet som skolan bedriver, perspektivet på flerspråkighet och kulturella bakgrunder, vilket även speglar majoriteten av våra svenska skolor idag.

Svenska skolan i London ligger i Barnes, en av de byar som fortfarande finns kvar i London. Skolan som idag rymmer närmare 150 elever från förskola upptill 9:e klass, har såväl nyanlända elever som elever som följt med sedan förskoleålder. De flesta är tvåspråkiga med svenska och brittiska föräldrar och andra kommer med en annan språklig/kulturell bakgrund. Det som vi slogs av var den familjära skolmiljön, "vi tar hand om varandra", som eleverna byggt upp. Vanligt är att elever anlänt till Svenska skolan i London från en annan utlandsskola. Den stora omsättning av elever som kommer och går har gjort elever benägna att se efter varandra då de vet vad det innebär att flytta, påbörja en annan skola och få nya kompisar. Detta har medfört ett accepterande och inkluderande skolklimat där vi verkligen fick leta efter konflikter att dokumentera till vår VFU-portfölj. Det lyste fram hur skolan aktivt främjar det öppna arbetsklimatet, samarbetet i arbetslagen och lyhördheten hos både elever som lärare sinsemellan.

På Svenska skolan i London råder en familjär stämning, eleverna tar hand om varandra.
På Svenska skolan i London råder en familjär stämning, eleverna tar hand om varandra.
 

Traditioner gör sig särskilt viktiga vid en utlandsskola, vilket vi fick erfara eftersom VFU-perioden föll ut precis innan jul. Samtliga elever tränades av en engagerad musiklärare i olika slags framträdanden och luciatåget blev något utöver det vanliga. Dessutom fick eleverna i årskurs 2 i uppgift att uppföra julspelet i kyrkan vid skolavslutningen. Det var imponerande att se hur pass bekväma eleverna var att ta plats vid olika uppträdanden och göra sina röster hörda.

Skolämnet "coding" handlar om informationsteknologi i undervisningen.
Skolämnet "coding" handlar om informationsteknologi i undervisningen.

Vår intention var att få erfarenhet av hur olika lärare planerar, strukturerar och bedriver undervisning. Att kunna koppla våra teoretiska kunskaper från diverse universitetskurser till praktiska arbetssätt och metoder. Efter att ha följt eleverna i årskurs två fick vi insikter i hur undervisning kan anpassas efter barns olika förutsättningar och erfarenheter, språkliga färdigheter och bakgrund. Vi imponerades av hur vår handledare skapade engagemang och motiverade sin elevgrupp. Något som vi särskilt uppmärksammat var ämnet coding som handlar om informationsteknologi i undervisningen, vilket finns i den engelska skolplanen och som även fick utrymme i den svenska undervisningen. Detta arbetssätt möjliggjorde för eleverna att utveckla sin kreativitet, ett abstrakt tänkande och sin problemlösningsförmåga, något som vi verkligen tar med oss tillbaka och vill förverkliga här hemma.

Praktiska tips till dig som vill göra din VFU i London

Var ute i god tid med din ansökan då Svenska skolan i regel får närmare tio ansökningar i veckan från olika lärosäten. Se även till att få träffa internationella koordinatorn på din institution och ansöka om stipendier i tid. När man fått positivt besked rekommenderar vi att man planerar sin VFU-vistelse ganska direkt. Det gäller bland annat att ansöka om europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan och ett utdrag från belastningsregistret, gärna senast tre veckor innan avresa för att få hem dem i tid.

Det är bra att boka boende i god tid med tanke på rumstillgänglighet. Efter att ha jämfört diverse hotellpriser valde vi att bo på ett vandrarhem nära Hammersmith station som låg på gångavstånd till skolan. Det var en uppfriskande promenad på morgonen över Themsen som tog oss 20-25 minuter. På boendet delade vi på ett rum med bad/toalett och mindre kylskåp. Ett gemensamt köksutrymme och tv-rum fanns tillgängligt i byggnaden. Då boendepriser är höga i London kan det vara värt att ringa till hostelet/hotellet och förhandla ner priset, vilket fungerade för oss. Vidare kunde vi sänka våra kostnader genom att köpa matlådor på skolan för ett pund, vilket även blev ett hälsosammare alternativ än att äta ute varje dag.

För att ta oss in till centrala London köpte vi värdekort, ett så kallat Oystercard, som vi laddade med 30 pund var, vilket räckte för hela vår vistelse eftersom vi främst reste under helgerna. Tågbiljettspriserna är höga och därför är det mycket prisvärt att ta coachbussar (National Express) som utgår från olika centrala stationer i London, som Victoria Station.

Ett bra sätt att upptäcka London och utforska staden är att planera i god tid och se gärna till att promenera för att ta del av den fina arkitekturen i staden. När det gäller mat har London otroligt mycket att erbjuda. Ta gärna reda på var olika marknader ligger och när de är öppna, för att uppleva en del av den rika matkulturen. Det finns otroligt mycket julshopping, men se till att vara ute tidigt under vardagarna till större varuhus för att slippa folkmassorna. London har väldigt mycket att erbjuda generellt och kulturellt. Ta vara på tiden och varför inte uppleva en musikalföreställning, Pantomime eller stand up-show?

Sammantaget har vi fått en väldigt positiv syn på Svenska skolans verksamhet och det var fantastiskt lärorikt att få vara delaktiga i det pedagogiska arbetet vår handledare Katarina bedriver tillsammans med sina elever. Denna VFU har inte enbart berikat oss kunskapsmässigt utan även karaktärsmässigt då vi fått ett bredare perspektiv, tolerans och större förståelse för andra kulturer och människor.

Lycka till!

Karin & Gashawa