Svallvågorna efter den dåliga svenska placeringen i Pisa-undersökningen har inte ebbat ut. Elever i 44 länder fick sina skolresultat jämförda. En svensk akilleshäl gällde läsförståelse. Det handlar inte bara om att kunna läsa, man måste också kunna tolka texten och använda informationen.

För universitetslektor Barbro Westlund, lärarutbildare vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet, kom inte det svenska underbetyget som någon överraskning, även om resultatet var sämre än hon väntat:

- I Sverige har vi länge lagt tyngden vid läsflytet och glömt bort läsförståelsen, säger hon. Stödåtgärder måste till i skolan för att barnen ska få ett språk som fungerar i framtiden. Det är helt fel att anta att eleverna klarar sig själva bara för att de läser flytande.

Läsexperten Barbro Westlund deltog i flera seminarier om elevers läsning under den årliga bokmässan i Göteborg i slutet av september. Hon intervjuades då även i SVT Forum av Aina Bergvall, journalist på SVT2.

► Lyssna på den 12 minuter långa intervjun på SVT Nyheter:
Hon vill prioritera barns läsförståelse

Universitetslektor Barbro Westlund intervjuas i SVT Forum av Aina Bergvall, journalist på SVT2.
Universitetslektor Barbro Westlund intervjuas i SVT Forum av Aina Bergvall, journalist på SVT2.