Minna Billström, David Ullvan och Ellinor Bohlin studerar till lärare vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet. Foto: Ari Luostarinen.
Minna Billström, Ellinor Bohlin och David Ullvan studerar till lärare vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet. Foto: Ari Luostarinen.


Det råder lärarbrist i Sverige där yrket har fått låg status i takt med larmrapporter om sjunkande resultat och en skola i kris. Hufvudstadsbladet har talat med några studenter vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet som vill bli lärare trots allt.

Minna Billström, Ellinor Bohlin och David Ullvan har valt att studera till lärare, trots alla svarta rubriker om en krisande skola. De går på linjen för att bli lärare i förskoleklass upp till grundskolans tredje klass. Minna är färdig företagsekonom, men efter att ha arbetat en del i skolan valde hon ändå att bli lärare:

- Jag skulle tjäna mer som ekonom, men det är inte värt det. Jag var alltid så glad när jag kom hem efter att ha jobbat i skolan. Jag vill må bra.

Till just deras utbildning finns det betydligt fler sökande än medeltalet i Sverige. Ändå menar de tre studenterna att kraven är låga och att det märks i motivationen hos en del. Man söker till utbildningen för att man kommer in där även om man inte är speciellt intresserad.

Nu vill den svenska regeringen öka utbildningsplatserna. Skolorna ska också kunna anställa fler lärare, som ska få koncentrera sig i högre grad än i dag på uttryckligen lärandet. Prefekten vid Institutionen för språkdidaktik, Anders Philipsson, säger "bättre sent än aldrig" om satsningen på utbildningen.

-----------------

► Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet:
Drömyrke: lärare – trots svenska skolans kris