Zoom är en e-mötestjänst som Stockholms universitet använder som verktyg för webbaserad undervisning och webbaserade möten. Läs och följ dessa instruktioner så kommer du igång med Zoom på ett enkelt och smidigt sätt:

Installera och logga in i Zoom

För att kunna delta i den webbaserade undervisningen behöver du installera Zoom i det digitala redskap som du vill använda. Det bästa är om du använder en dator med webbkamera.

Att använda Zoom

När du har installerat Zoom kan du delta i seminarier, föreläsningar och möten på distans. Du kommer att logga in via särskilda länkar som du får av din lärare.

Vett och etikett för Zoom

För att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt vill vi att du tänker på detta:

  • Se ut en plats i en lugn och tyst miljö där du är ostörd, gärna utan rörelse i bakgrunden.
  • Förbered dig genom att i god tid ta fram länken för undervisningen/mötet.
  • Logga in i god tid före undervisningen/mötet börjar så att du är redo att delta från starttid.
  • Ha kameran på och mikrofonen av (mute). Slå på mikrofonen när du har ordet, slå sedan av den igen. Under raster kan du slå av kameran.
  • Ta fram det material som du behöver, exempelvis kurslitteratur och anteckningsmaterial, innan undervisningen/mötet startar.
  • Vänta med att äta tills det är rast eller ditt möte är slut.
  • Placera gärna datorns kamera/skärm i ansiktshöjd - en boktrave under går bra.

Tänk också på att kabelanslutning ger bättre uppkoppling än trådlös, samt att om flera använder uppkopplingen samtidigt kan det påverka bild- och ljudkvalitet.

Tack för att du tänker på vett och etikett när du använder Zoom!