Höstterminen 2018 startade vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet en ny forskarskola för lärarutbildare. Lärare inom lärarutbildningen följer ett fyraårigt forskningsprogram med inriktning mot språkdidaktik. Temat är svenska och engelska i ett flerspråkighetsperspektiv.
Programmet fokuserar på två övergripande frågor:
- Vilka är tillgångarna och utmaningarna när det gäller lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska i ett flerspråkigt samhälle och en flerspråkig skola?
- Hur verkar skolan i sitt utbildningsuppdrag när det gäller dessa två språk, som används alltmer parallellt med varandra och där flera andra språk dessutom samexisterar?
De forskarstuderande lärarutbildarna följer forskarutbildningen vid något av de tre deltagande universiteten - Stockholms universitet, Göteborgs universitet eller Umeå universitet - och arbetar med specifika frågeställningar som relaterar till dessa övergripande frågor.
Research plan in English (pdf, 165 Kb)