-
Varken förberedelseklass eller vanlig klass är bra för alla nyanlända 2021-01-26 Nyanlända elever kan gå i förberedelseklass eller i ordinarie klass från början. Men ingen av modellerna skapar i sig självt goda villkor för varje elev. Det visar en studie av två skolor som har organiserat undervisningen för nyanlända elever på olika sätt.
-
Matnyttigt i lunchtid – inspiration varje onsdag 2021-01-21 Vill du ha koll på läget? Varje onsdag i lunchtid, kl. 12.15-12.45, bjuder Studentavdelningen på en rad olika informations- och inspirationsföreläsningar.
-
Webbaserad undervisning hela våren 2021-01-21 Med anledning av coronapandemin kommer undervisningen vid Institutionen för språkdidaktik att vara webbaserad under hela vårterminen 2021.
-
Ny bok undersöker lärandet av tredjespråk 2020-12-17 I en ny antologi om tredjespråksinlärning bidrar forskare från olika håll i världen. Redaktörer är Camilla Bardel och Laura Sánchez vid Institutionen för språkdidaktik.
-
Ta chansen och anmäl dig som studiementor 2020-12-10 I Mitt Livs Vals mentorprogram blir du som student på Stockholms universitet matchad med en nyanländ eller ensamkommande ungdom mellan 16 till 20 år och som pluggar på gymnasiet.
-
De allra flesta genomför VFU under pandemin 2020-12-08 Intervju med Astri Muren, vicerektor och ordförande för VFU-kollegiet vid Stockholms universitet.
-
Distansundervisning i gymnasiet kräver tydliga ramar 2020-12-07 Gymnasieelever som får undervisning på distans behöver tydliga ramar för att bättre kunna hantera den plötsliga friheten. Det visar en hittills opublicerad studie om gymnasieelevers upplevelser av distansundervisning.
-
Så formas framtidens undervisning om sex och relationer 2020-11-10 Ett nystartat forskningsprojekt ska ta reda på hur undervisningen om sex och relationer går till, vilka utmaningar som finns och hur den kan stärkas.
-
Många elever känner oro att prata engelska 2020-10-13 Närmare en femtedel av eleverna i låg- och mellanstadiet lider av talängslan under engelsklektionerna, visar en ny avhandling. Det går stick i stäv med målet att skapa tilltro till den egna förmågan att kommunicera.
-
Betyg sätts på ojämlika grunder 2020-10-13 Både högpresterande elever i engelsktalande skolor och nyanlända elever bedöms och betygsätts på orättvisa grunder. Det visar en omfattande studie av lärares syn på hur de gör när de bedömer sina elever.

- Du är här:
- Start
- Institutionen för språkdidaktik
- Om oss
- Nyheter