I somras började Tomas Brännmark arbeta som administratör vid Institutionen för språkdidaktik. Det behövdes inte många pratstunder med honom för att förstå att det japanska språket spelar en viktig roll i hans liv. Den historien börjar med en pennvässare…

Magiskt land

Japansk elektrisk pennvässare.

När Tomas gick i ettan kom det några japaner på besök till klassen. Barnen fick skriva haikudikter och höra lite om Japan, men det bästa av allt var att besökarna hade med sig presenter: Elektriska pennvässare som var formade som helikoptrar, och när man vässade sin penna så körde propellern igång.

- Det där tyckte jag var helt amazing, berättar Tomas. Vad var det här för ett magiskt land där man kunde göra såna pennvässare?

Landet Japan hade erövrat hans sjuåriga hjärta.

Tomas Brännmark.

Vid det här laget har Tomas Brännmark en master i japanska och har varit i Japan och studerat i flera omgångar. För att finansiera studierna jobbade han som spärrvakt i tunnelbanan, närmare bestämt i 15 år.

- Jag var verkligen less på det jobbet, säger han. Så jag började titta runt efter allt möjligt annat och råkade se annonsen om att ni sökte en utbildningsadministratör och lokalbokare.

Tomas kände att det där var ett arbete som skulle passa honom. Hålla koll, ha ordning och strukturera upp grejer, det var han bra på. Och nu, ett halvår senare, vet vi alla att det stämmer.

Nya rutiner

När Tomas Brännmark fått grepp på vad hans nya arbetsuppgifter innebar funderade han: Hur vill jag göra det här? Vad fungerar för mig?

- När det gäller schemaläggningen ville jag ha en tydlig process, så jag skapade underlag för varje kurs som lärarna får fylla i digitalt. Och det funkar i alla fall väldigt bra för mig, kan jag säga. Jag får all den information jag behöver och den är lätt att överblicka.

Studenterna har också fått märka av hans behov av tydlighet. När de ska skriva tentamen får de numera ett omslag med plats för alla papper.

- Jag hade något liknande när jag pluggade och gillade det, berättar Tomas. Studenterna får allting samlat i en hög och jag kan skriva tydliga instruktioner på omslaget om när de sedan kan hämta ut sin tenta.

Något annat som upptar en stor del av Tomas Brännmarks arbetsdag är kursadministrationen. Där har han ansvar för institutionens fristående kurser, såväl på grundnivå som på avancerad nivå, inklusive ULV- och VAL-varianterna. I arbetsuppgifterna ingår även att sammanställa kursvärderingar för samtliga kurser vid Institutionen för språkdidaktik.

Japan lockar

Tomas trivs bra med sitt nya jobb, men Japan lockar ständigt och i Danmark finns det en forskarutbildning med japansk inriktning som han funderar på att söka till. Då skulle han titta närmare på hur appar blivit en del av homosexuella japaners subkultur och vad det har haft för effekt.

- Det skulle vara otroligt roligt. Men det finns många saker jag kan tänka mig att göra, så vi får se, avslutar Tomas Brännmark med ett leende.