E-mötestjänsten Zoom ingår för alla som har ett universitetskonto och finansieras via IT-access (medarbetare) och IT-abonnemanget (studenter).

På SUA-datorer (anslutna till Arbetsplatstjänsten) finns Zoom att ladda ner via Software Center (PC) eller Self Service (Mac). Instruktioner för detta finns i Serviceportalen:

E-mötestjänsten Zoom innefattar

  • Klient för Windows, OSX, Linux, Android, iOS
  • Plug-in till Outlook
  • Ljud- och videokonferens med upp till 300 deltagare
  • Webbinar med upp till 500 deltagare
  • Indelning i mindre grupper och tilldelning av grupprum (breakout rooms)
  • Skärmbildsdelning
  • Fildelning (5 GB endast för medarbetare)
  • Inspelningsmöjlighet (max 40 min för studenter)
  • Chat-funktion med närvaroindikator

Viktigt att veta om Zoom

  • Användaren ansvarar för att nödvändig kringutrustning som mikrofon, kamera, hörlurar/högtalare etc. finns på plats och fungerar.
  • Spara ditt material på din egen dator/hemkatalog regelbundet då lagringsutrymmet i tjänsten är begränsat.