Forskarskolan pågick fram till februari 2011.
Forskarskolan var ett samarbete mellan Institutionen för nordiska språk och Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet samt Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap vid Högskolan i Gävle.
Syftet med forskarskolan var att de lärare som antogs skulle få mångfacetterad och omfattande kunskap dels om de skilda skriftbruk, skriftkompetenser och skrivkulturer som förväntas av elever i skolan, i kommande utbildning och i kommande arbetsliv, dels om de textpraktiker och förutsättningar som eleverna bär med sig in i skolvärlden.
Studier inom forskarskolan ledde fram till licentiatexamen och följande uppsatser skrevs vid Institutionen för språkdidaktik:
- Textuell makt: Fem gymnasieelever läser och skriver i svenska och samhällskunskap
(Anderson, Pia 2011) - Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser
(Hallesson, Yvonne 2011) - Jakten på den godkända texten: Läspraktiker och internetanvändning på gymnasieskolan
(Németh, Ulrika 2011) - Elevers skrivande som identitetsskapande aktivitet i skolan - innehåll och begränsningar
(Nilson, Eva 2011)