Forskarskolan genomfördes som ett samarbete mellan Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Högskolan i Borås, Södertörns högskola och University of the Western Cape, Sydafrika. Stockholms universitet (Centrum för tvåspråkighetsforskning) var värdhögskola. Finansieringen skedde via Vetenskapsrådet, vars utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) var beslutsfattare.
Forskarskolan syftade till att utveckla läraryrkets kunskapsbas och didaktiska innehåll i frågor kring litteracitet och lärande utifrån ett flerspråkighetsperspektiv.
Studier inom forskarskolan ledde fram till doktorsexamen och följande avhandlingar lades fram vid Institutionen för språkdidaktik:
- Skrivbedömning och validitet: Fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet
(Skar, Gustaf 2013) - English-Medium Instruction in Sweden: Perspectives and practices in two upper secondary schools
(Yoxsimer Paulsrud, BethAnne 2014) - Narrativa identiteter och levande metaforer i ett andraspråksperspektiv
(Ahlgren, Katrin 2014) - Utmaningar och möjligheter för utländska lärare som återinträder i yrkeslivet i svensk skola
(Bigestans, Aina 2015)