Aktuellt
- 12 feb Gästföreläsning: Notetaking in a second language - Insights from classroom research Joseph Siegel, docent i engelska vid Engelska institutionen, Stockholms universitet, gästar Institutionen för språkdidaktik för en digital föreläsning. Alla intresserade är välkomna att delta.
- 16 feb Högre seminarium: Nationella minoritetsspråk i gymnasiets svenskämne - En kritisk läroboksanalys Yvonne Hallesson, universitetslektor vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet och Pia Visén, universitetslektor vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet, håller ett digitalt högre seminarium. Alla intresserade är välkomna att delta.
2018-2020
- Kollaborativ agens hos modersmålslärare och lärare i svenska som andraspråk 2020-12-17
- Agency and emotions in multilingualism: Children and language socialization 2020-12-17
- Vocabulary learning under three different language conditions 2020-11-19
- Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser 2020-11-19
- Fransk- och tysklärares attityder till flerspråkighet i klassrummet 2020-10-28
- Skrivandets skiftande syfte 2020-10-09
- Teaching English in multilingual settings: Are we enacting the turn? 2020-09-23
- Textarbete och textsamtal i en multimodal klassrumspraktik 2020-09-15
- Å føle seg angrepet intellektuelt. Språkkartlegging av flerspråklige elever i videregående opplæring 2020-09-14
- Övergången från språkintroduktion till nationellt program vid gymnasieskolan 2020-05-04
- Writing, reviewing and revising – kamratrespons och skrivande på engelska 2020-03-19
- Samtal om skrivbedömning - lärares normer, beslut och samstämmighet 2020-03-19
- Identity, investment, and digital storytelling for a multilingual future 2020-02-05
- Elever läser deckare och skriver spökhistorier 2020-01-16
- Läsning, kropp och bildning - några perspektiv på litteraturläsning 2019-12-04
- Language Learning Strategies - how can they support Swedish L2 learning? 2019-12-04
- Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska 2019-12-04
- Teaching English to Young Learners: six challenges in search of solutions 2019-10-22
- Texts, identities and ethics: critical literacy in a post-truth world 2019-10-22
- Pedagogical translanguaging and multilingual acquisition 2019-10-22
- Disciplinary literacy - ämnesspecifika läspraktiker på gymnasiets yrkesprogram 2019-07-09
- Språkförbistring och språkberikning 2019-05-22
- Transmediala spel - en resurs för lärande och digital literacy? 2019-04-24
- Insights from a Swedish language support intervention 2019-04-16
- Learning vocabulary from audio-visual input 2019-04-01
- Muntlig språkutveckling – fokus på formelstrukturer 2019-04-01
- SweLL - en forskningsinfrastruktur för svenska som andraspråk 2019-02-28
- Multicausality in SLA and multilingualism research 2019-02-28
- Micro-perspectives on the use of L1 from Swedish and Turkish English classrooms 2019-01-29
- Studenters och elevers lärande och läsförståelse (STELLA) 2018-12-07
- Spelar det någon roll vad man skriver med? 2018-12-07
- Taking Stock: An Analysis of the Contemporary Status of Language Teacher Cognition Research 2018-10-23
- "Expanding theories of literacy" 2018-10-11
- Interaktion i samtal om kartläggning av nyanlända elever 2018-10-11
- Nyanlända elever i gymnasieskolan 2018-10-11
- Supporting student teachers in the writing of degree theses 2018-07-11
- Analyzing classroom interaction 2018-07-11
- Bedömning för språkutveckling på lärarutbildningarna i Stockholm och i Helsingfors 2018-05-08
- Klassrummet som arena för literacyutveckling 2018-04-25
- Accentedness in the English, Spanish and French of Mexican heritage speakers 2018-04-11
- Processbarhetsteorin och den typologiska utmaningen 2018-04-11
- Ämnesspecifikt och ämnesöverskridande i pedagogik och forskning 2018-03-20
- Grammatical errors in English academic writing 2018-03-20
- Translanguaging - multipla språkresurser bland tvåspråkiga ungdomar 2018-02-19
- Om digitalisering ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv 2018-02-19
2015-2017
- How we approach diversity and inclusion in Canadian classrooms 2018-01-15
- Ways of Working with Grammar and Writing 2017-11-07
- Grammar as Choice: Re-thinking Grammar as a tool for learning 2017-11-07
- Preparing Assessment Literate Teachers: Foundational Concepts and Future Directions 2017-10-25
- Enhancing Language Teachers' Language Assessment Literacy - A European Perspective 2017-10-25
- Natural Semantic Metalanguage and language teaching pedagogy 2017-10-24
- Flerspråkiga elevers texter och literacy-praktiker 2017-10-18
- Bilingualism in the Bush - language maintenance in the absence of 'speech community' 2017-09-11
- Language teaching and learning in the superdiverse city 2017-09-11
- Languaged lives - a new perspective on TESOL teacher identity 2017-09-11
- Social media and social presence in the German language classroom 2017-09-04
- Modersmålsundervisning i Danmark - en lingvistisk etnografisk undersøgelse 2017-07-07
- Hur förstår elever objektet i tyska och franska? 2017-04-26
- At forske i literacy og sproglig diversitet 2017-04-19
- Lustläsning och literary literacy 2017-02-10
- Språkpedagogiska tillämpningar av konstruktionsgrammatik 2016-09-28
- Uttalsinlärning med svenska som målspråk 2016-09-20
- Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan 2016-05-30
- Meningsfulla möten med texter - läsning som går utöver läsförståelse 2016-05-12
- Sprog på og for arbejdspladsen - om arbejdsrummet og undervisningsrummet som sproglige læringsrum 2016-04-14
- Interaktion och kollaborativt lärande i språkklassrummet 2016-03-30
- New Zealand-born bilinguals in Christchurch, New Zealand 2016-02-12
- Innblikk i sent ankomne ungdommer som skrivere 2015-12-17
- So where are we now in second language teaching and learning? 2015-11-03
- Modersmålsundervisningens betydelse 2015-11-03
- Non Fiction Power 2015-07-02
- Participation and language learning in a technology-rich world 2015-07-02
- Pojkar kan visst skriva! Skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i årskurs tre i Sverige 2015-03-24
- The challenges faced by L2 postgraduate thesis writers 2015-03-24
- Språkholdninger i det flerspråklige Norge 2015-02-04
2012-2014
- Multipart oral exams of Italian as a foreign language 2014-12-17
- A brief overview of multilingualism in Lebanon and a study on code switching 2014-12-17
- Litteratur och livskunskap 2014-11-12
- Methodological issues in research on teacher cognition in language teaching 2014-11-12
- Minimala par och fonetiska fallgropar i bruten svenska 2014-11-12
- Doing Language Policy 2014-10-03
- Language teaching in a globalizing world: In search of new pedagogies 2014-10-03
- Hur undervisas och studeras främmande språk i den finska ungdomsskolan? 2014-06-18
- Flerspråkighet i klassrummet – resurs eller börda? 2014-04-09
- Att få perspektiv på egna förgivettaganden 2014-03-28
- Fel - men på olika sätt. En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-prov 2014-02-12
- Skolrelaterade motiv i Martha Sandwall-Bergströms liv och texter 2014-01-10
- Nyanlända och lärande - om nyanlända elevers lärandevillkor i den svenska skolan 2014-01-10
- Skrivbedömning och validitet - fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet 2014-01-10
- The ups and downs of the monolingual bias and the bilingual turn in SLA 2014-01-10
- Utvidgad syn på didaktik och språkdidaktik 2014-01-10
- Simulerade skoldilemman - redskap för utveckling av reflektionsförmåga? 2014-01-10
- Elevers skriftbruk och skolans arbetsformer och rutiner 2014-01-10
- Vad är valid bedömning? En diskussion om principer, processer och produkter 2013-06-28
- Multimodal analyses of classroom practices 2013-06-28
- Emotional competence, bilingualism and foreign language acquisition 2013-05-17
- Mot "mainstreaming" eller mångfald - tvetydigheter och diskrepanser i modersmålspolitiken 2013-03-13
- Finländsk språklärarutbildning - vägen till ett attraktivt läraryrke 2013-03-06
- The Development of 'writing competence' in Instructed Acquisition by Pre- and Postpubertal Learners 2013-02-01
- Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver i Norge 2013-01-06
- Validity of assessing speaking - revisiting communicative competence 2013-01-06
- Using Digital Technology to Teach Multimodal Literacy 2013-01-06