Helena Reierstam
Helena Reierstam
 

Doktorand

Kontaktuppgifter

helena.reierstam@gu.se

Forskarskola

De främmande språkens didaktik (FRAM), 2012-
Antagen i Göteborg.

Inriktning inom forskarskolan

Former för bedömning i språk (BED)
Bedömningsformer i engelska, med särskild fokus på SPRINT (språk och ämnesintegrerad undervisning), på engelska CLIL (content and language integrated learning). Ingår i ett forskningsprojekt CLISS (Content and Language Integration in Swedish Schools) vid Göteborgs universitet.

Språk

Engelska och franska

Bakgrund

- Grundskollärare 4-9 och ämneslärare gymnasiet, engelska och franska sedan 1998.
- Har arbetat inom grundskola, gymnasieskola och komvux/yrkeshögskola, där jag undervisat språk (affärsengelska för logistiker) samt haft kurser i ledarskap och kommunikation. På grundskole- och gymnasienivå har jag även arbetat som specialpedagog.
- Under två år arbetade jag som fransklärare vid en senior highschool i USA, i Bostonområdet.
- Deltog i forskningsprojekt i andraspråksinlärning i franska vid Stockholms universitet (SU) med två uppsatser (C och D-uppsatser) under min lärarutbildning.
- 2004-2006 Magisterutbildning i facklitterärförfattarskola med särskild inriktning mot läromedel (SU).
- 2008-2012 kurser i bedömning och ledarskap och kommunikation vid SU och HGO (Högskolan på Gotland).
- Har läst journalistik och har haft/har uppdrag som skribent.

Undervisning och andra aktiviteter

Undervisar franska på Arlandagymnasiet.

Avhandlingsprojekt

Content and Language Integrated Learning (CLIL), är en växande trend inom undervisning på alla nivåer i Europa och i världen Det finns däremot inte så många studier gjorda på hur bedömningen ser ut och vad den baserar sig på. Det övergripande syftet med studien är att titta på hur bedömningsformerna ser ut i SPRINT jämfört med icke-SPRINTklasser.

Frågeställningar för studien:
- Hur ser bedömningsformerna ut i SPRINT och icke-SPRINT, i engelska samt i ett annat ämne?
- Hur väl överensstämmer bedömningsformerna i de olika fallen med de kvalitativa nivåbeskrivningarna i engelska i GERS? Hur uppfattar lärare och elever vad som utgör bedömningsunderlag och hur bedömningen går till?

Handledare

Gudrun Erickson, Liss Kerstin Sylvén