"Hösten 2015, i början av min femte termin på grundlärarprogrammet, hade jag min tredje VFU-period (7,5 hp). 31 augusti till 30 september var jag på Svenska skolan i Lissabon i Portugal. Eftersom jag studerar till att bli F-3-lärare undervisade jag i ett antal olika ämnen, men fokuserade på matematik och svenska.

Rutinerna för utlands-VFU för oss F-3-studenter var inte helt klara eftersom det är relativt nytt för Stockholms universitet att skicka grundlärarstudenter till andra länder. Jag var ute i väldigt god tid; i november 2014 kollade jag upp olika utlandsskolor på Skolverkets webb, mailade till en del skolor i Europa och efter ett par dagar mailade rektorn på Svenska skolan i Lissabon tillbaka och sa att jag var välkommen.

Jag gjorde min praktik i en integrerad F-3-klass, vilket verkligen utmanade nivåanpassningen av lektionsplaneringarna. I en undervisningssituation var jag alltså tvungen att ta hänsyn till både en elev som precis börjat i första klass och en elev som gick i klass tre. Hur utformar man en lektion som är givande både för den som ännu inte kan läsa och skriva och samtidigt är utvecklande för den som kan hantera både läsning och skrivning på en högre nivå? Där fick jag lära mig massor som jag med största sannolikhet kommer ha nytta av även i en åldershomogen elevgrupp. Jag hade också en elev som precis hade börjat i klassen och som endast pratade portugisiska, och lite engelska. Det var väldigt intressant, men svårt, att få se hur arbetet måste anpassas efter den eleven.

Hela klassen efter en dag med samarbetslekar på Carcavelos stranden​.
Hela klassen efter en dag med samarbetslekar på Carcavelos stranden​.
 

Min handledare var väldigt bra. Hon var van vid lärarstudenter och hade dessutom arbetat med lärarutbildningen vid Malmö högskola. Trots att jag kom samma dag som höstterminen började, och det därmed var väldigt mycket att göra då hon till stor del hade en helt ny elevgrupp, fann hon nästan varje dag tid att visa mig något speciellt material eller läromedel som hon hade använt, använde eller funderade på att använda i undervisningen. Kort sagt så lärde jag mig mer än jag kunnat drömma om när det kommer till laborativt material i olika ämnen.

Carcavelos Surf Hostel i Lissabon.
Carcavelos Surf Hostel i Lissabon.

Jag bodde på Carcavelos Surf Hostel som ligger ca fem minuters promenad från skolan, och fem minuters promenad till stranden åt andra hållet. Ägaren José tog väl hand om oss gäster, fixade ett portugisiskt SIM-kort åt mig och lånade ut allt från olivolja till sin surfbräda. Han gav tips på vad som var på gång, musikfestivaler och matmarknader och tog oss med till Lissabon där vi åt middag och provade stans barer - i omvänd ordning.

Även mina fina kollegor på Svenska skolan tog väl hand om mig och bjöd med mig på det mesta, bland annat ett kvällsbesök på ett bageri där de serverar den kända portugisiska bakelsen som kallas "Pastel de nata".

Den kända portugisiska bakelsen "Pastel de nata".

Att göra min VFU på Svenska skolan i Lissabon var en chansning som gav gott utfall och jag vill varmt rekommendera både skolan, hostelet och Portugal i allmänhet!

Sofie Markstedt"