Hösten 2016 började jag min femte termin på grundlärarprogrammet F-3 och hade min tredje VFU-period (7,5 hp). I en månad var jag på den amerikanska skolan Plymouth Creek Elementary School i Minnesota, USA. Skolan är ganska stor och har ungefär 750 elever från världens alla hörn, från förskoleklass till årskurs 5. Jag fick chansen att vara i en förskoleklass med min handledare Mrs Swanson och hennes medarbetare Ms Bowman. Själv blev jag Miss Kvist.

Jag undervisade alltid på engelska och hade 20 lektioner i engelska, matte, SO och NO på Plymouth Creek. Jag undervisade även i svenska på American Swedish Institute, där min handledare själv har lite svensk bakgrund och har lärt sig svenska genom att hennes man är svensk. De håller båda två i svenskalektionerna på American Swedish Institute.

Jag är den första grundlärarstudenten som Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet har skickat till en amerikansk skola med amerikansk läroplan. Det kändes både spännande och intressant, men även lite läskigt. Det var helt klart en utmaning och stor process/omställning, men allt blev perfekt i slutänden.

Ville utforska världen

Jag ansökte om min VFU utomlands redan hösten 2015. Jag hade drömt om det sedan första året på utbildningen. Jag hade redan då bestämt mig - jag vill ut och utforska världen, utforska skolor i världen, se likheter och skillnader mellan skolor jag varit på i Sverige och skolor som finns utomlands. Även fast jag har haft drömmar om USA så var det inte en amerikansk skola som jag hade i baktanken. Mina tankar låg på någon av de svenska skolorna i antingen Spanien, England eller Portugal, men då söktrycket var högt och de skolorna blev fulla snabbt så fick jag tänka om. Till slut, i maj 2016, kom mitt besked - jag skulle åka till USA till hösten!

Då började hela processen och fort gick det. Jag kollade så att mitt pass var giltigt och beställde en flygbiljett. Jag ansökte om Folkskoleseminariets minnesfonds stipendium och blev en av de lyckligt lottade. Jag fick 16000 kronor för att resa iväg. Jag ansökte om ESTA-visum (inresetillstånd till USA), betalade det och fick det godkänt. Dock var det lite oklart om jag behövde ett resevisum eller ett studentvisum. Jag blev utfrågad i tullen i USA vem jag skulle träffa, vad jag skulle göra i landet i en månad och vad jag gjorde hemma i Sverige. Jag kände pressen på mig och tänkte "tänk om jag inte ens har rätt visum". Jag var den första student som fick denna möjlighet så i framtiden kommer min institution att vara bättre förberedd på vad som gäller för visum.

Ett riktigt team

Jag gjorde min praktik i en förskoleklass och jag undervisade elever mellan 10-17 år i ämnet svenska. Alla elever kom från världens alla hörn, till exempel Kina, Indien, Afrika och USA, men alla kunde prata bra och flytande engelska.

Att få vara i en förskoleklass och starta upp den i början av året var enormt givande för mig. Jag fick se hur allting går till innan skolstarten, med föräldramöten, inskolning, förberedelser, möten, kickoffs och arbetslagsmöten. Jag fick dessutom observera mycket och se hur min handledare arbetade. Det var intressant att se att eleverna kunde så mycket! Jag skulle säga att eleverna var på samma nivå som förstaklassare i Sverige. Mycket av undervisningen gick åt till att prata och diskutera, rita, skriva bokstäver eller ord om man kunde, räkna 0-10. Vi hade även ett projekt med fjärilar och vi hade larver i klassrummet som vi sedan släppte ut som fjärilar. Det tyckte eleverna var väldigt fascinerande.

Min handledare och arbetslaget med fyra andra lärare var bäst, jag kunde inte haft bättre kollegor. De behandlade mig väl och såg inte ner på mig bara för att jag var en student. De bjöd mig på Caribou coffee var och varannan dag, lunch, popcorn och även bakverk. Vi alla fick bra kontakt och arbetade som ett riktigt team tillsammans. Jag var med på alla deras möten samt arbetslagsmöten. Vi avslutade min vistelse i USA med tårtor och afterwork.

Min handledare har arbetat i förskoleklass i över 10 år. Hon skrev små notiser som two stars and one wish till mig efter varje lektion som jag hade haft. Det var mycket givande för mig och jag använde hennes ord och ändringar till nästkommande lektioner.

Tillsammans med min handledare fick jag möta en helt ny elevgrupp och börja skolåret tillsammans med henne. Det var mycket att göra och mycket som skulle fixas, men det var roligt att få se hur det gick till också! Jag fick lära mig att använda Smartboarden med henne och att arbeta med estetiska läroprocesser. Hennes klassrum var fyllt med olika material, spel, böcker, pennor, affischer och allt man bara kunde drömma om. Allting var färgglatt men ändå rofyllt.

Trepartssamtal över Skype

Jag genomförde trepartssamtalet över Skype, tillsammans med min handledare och min lärare Mara Haslam från Stockholms universitet. Det fungerade fantastiskt bra trots tidsskillnaden på sju timmar. Jag filmade min lektion någon vecka innan och la upp den på min handledares dolda Youtube-kanal, så att endast de som hade länken kunde titta på videon.

Jag bodde i en värdfamilj, The Johansens, som min handledare ordnade åt mig. Familjen bestod av mamma, pappa, storasyster 11 år, lillasyster 9 år, lillebror 5 år, hunden Leo och marsvinet Mr Pickles. Familjen har danskt påbrå, men kan inte prata språket. Jag bodde i en stor villa i ett nybyggt område ca 10 minuter med bil från skolan. Det som kanske redan är känt är att i USA måste man ha bil vart man än vill komma. Från mitt hus gick det inte ens att gå till mataffären, utan man är helt beroende av bilen, det är väldigt långa avstånd.

Min värdfamilj tog mycket väl hand om mig. Vi gjorde massor av aktiviteter tillsammans - lekte med Lego, pysslade, gick ut och åt på olika restauranger, åkte och shoppade i Mall of America, åkte till Minnesota State Fair, såg en amerikansk fotbollsmatch, åkte till olika amerikanska affärer och mataffärer, lagade svensk, dansk och amerikansk mat samt hajkade i Minihaha Falls. Vi hann med att göra så mycket olika saker under min vistelse i USA. Det bästa med familjen var att de behandlade mig som en av dem, som en familjemedlem. Det var en otroligt bra känsla och jag trivdes hur bra som helst hos dem. Jag skulle varmt rekommendera den familjen till andra studenter!

Minne för livet

Att göra min VFU på Plymouth Creek Elementary School var nog det bästa som kunde ha hänt mig. Jag är otroligt glad och tacksam för alla som har hjälpt mig i det. Om jag skulle få chansen att göra min VFU 4 utomlands så skulle jag tacka ja alla dagar i veckan! Detta är ett minne jag aldrig kommer att glömma. Min VFU 3 fick mig att utvecklas enormt, både som person, mina kunskaper i det engelska språket och som lärare/ledare. Detta har varit den mest givande VFU:n för mig och jag är enormt lycklig över att jag fick göra den i drömlandet USA.

Men… Det krävs tid, engagemang, struktur och hopp för att klara av en praktik i USA där allt är på engelska. Endast de som är villiga att lägga lite extra tid och engagemang på detta är klara att anta den stora utmaningen som väntar. Det är jobbigt, det är stressigt och det är svårt, men det är helt klart värt det! Jag kunde inte haft en bättre upplevelse och praktik.

Jag vill varmt rekommendera skolan, min handledare, alla lärare på skolan, rektorn, min värdfamilj och USA som land. Det är magiskt, jag lovar! Jag hoppas att Stockholms universitet vill skicka fler studenter till Plymouth Creek Elementary School. Personalen där ser fram emot att ta emot fler studenter från Sverige, med öppna armar och glädje.

Linda Kvist