Natalie Jansson, som går Grundlärarprogrammet F-3, gjorde VFU i London.
Natalie Jansson, som går Grundlärarprogrammet F-3, gjorde VFU i London.

Från impuls till fantastisk upplevelse

Det var ett spontant beslut då jag bestämde mig för att ansöka om VFU i London. Jag har jobbat en hel del i förskola och skola i Sverige samt haft arbetsplatsförlagd utbildning vid gymnasiets Barn- och fritidsprogram och kände att jag ville se något nytt.

Jag drogs till London av både praktiska och ekonomiska skäl, men då jag aldrig varit där tidigare var även staden i sig en dragkraft. Jag började med att maila Svenska skolan i London för att se om de tog emot VFU-studenter, vilket de gjorde. Jag mailade sedan många personer på universitet och fick tag på internationella koordinatorn Suk-hi, vid Institutionen för språkdidaktik, som bjöd in mig till ett möte med min handledare där vi lärde känna varandra bättre och pratade om vad VFU utomlands innebär. Det som bara varit en spontan idé började bli verklighet, jag hade nästan inte vågat tro det innan!


Därefter började planeringen: Jag letade upp en plats att bo och billiga flygbiljetter. Till en början bodde jag på vandrarhem av ekonomiska skäl. Snarkande män avlöste varandra i rummet, jag köpte Apotekets bästa öronproppar men inte ens det hjälpte... Alla var väldigt trevliga, men då man gärna är utvilad på sin VFU så hittade jag ett hotell som faktiskt nästan hade samma pris som vandrarhemmet. Efter att ha jämfört priser så skulle jag nog säga att hur man än gör kommer man inte under 2000 kr per vecka, dock är det viktigt att ha i åtanke att vandrarhem och hotell ofta inte har kök vilket ökar matkostnaden, jag levde en hel del på micromat.

Båda ställena jag valde att bo på är på gångavstånd till skolan, vilket ofta var en skön promenad som start på dagen. Dock borde jag tagit påståendet att "det regnar alltid i London" på större allvar. Jag tänkte att jag inte behövde inhandla paraply och gummistövlar första dagen, men när jag kom helt genomblöt till skolan första dagen och hade hår som droppade fram till lunch, insåg jag att det kanske hade varit en smart idé.

I min klass gick det dryga 10-talet elever, det varierar väldigt mycket beroende på föräldrars jobb, som är anledningen till att många av eleverna går där, vissa stannar flera år, andra några månader. Det var självklart en fördel ur många aspekter att hålla lektioner i en så liten klass, man får möjlighet att göra mer tidskrävande aktiviteter och läraren kan ge god individbaserad stöttning. Något jag dock insåg och fann väldigt intressant är hur det, trots den lilla klassen, var ett varierat klassrum. Jag mötte eleven som älskar matematik, eleven som hade svårt med stavning och mellanrum mellan orden, eleven som inte kunde sluta skriva, eleven som läste långa romaner och den som fortfarande ljudade alla ord. Jag mötte eleven som inte kunde sitta stilla och den som inte vågade säga ifrån, eleven som hade svårt socialt och den som alla ville vara med. Precis som i vilken klass som helst helt enkelt.

Min handledare Hanna lärde mig så mycket om målfokus och strukturen i hennes arbetssätt var fantastiskt! Vi fick en bra relation och kändes snabbt som samkörda kollegor.

Under denna VFU skulle vi ha trepartssamtal och med teknikens under fungerade det hur bra som helst, jag filmade min lektion och skickade till min handledare på min hemvistinstitution ISD. Vi hade sedan samtalet via Skype. Det fanns även fördelar med att arbeta så då man kunde se lektionen på ett annat sätt, även jag kunde kolla igen efteråt med ett kritiskt öga, lärorikt!

På fritiden var jag runt överallt för att hinna se så mycket som möjligt av London. Några saker gjorde jag ensam och några saker med två tjejer från andra universitet som också gjorde sin VFU i London. Jag tog mig runt via buss och tunnelbana med ett kort liknande SLs Accesskort och som går att köpa på de flesta tunnelbanestationer. En lördag tog jag undervattenståget till Paris över dagen!

Det var en speciell känsla att gå till vad som kändes som en vanlig arbetsdag på morgonen och sedan avsluta dagen vid Big Ben eller en tripp till London Dungeon. Hela upplevelsen var underbar och jag lärde mig otroligt mycket som jag kommer bära med mig under hela min lärarkarriär.

Natalie Jansson